

"Poznanie całokształtu życia u Żydów w epokowej chwili wystąpienia Chrystusa Pana jest dla nas kwestyą pierwszorzędnej doniosłości pod względem religijnym i cywilizacyjno społecznym. Niniejsza praca w I części przedstawia życie umysłowe, w II zaś życie religijne.
Ogłaszając drukiem tę pracę, zawierającą moje wykłady trzechletnie w Akademii duchownej, pragnę obudzić zamiłowanie do studyów biblijnych u młodego kleru, zwłaszcza że nauki teologiczne u nas, a szczególniej jeszcze nauki biblijne leżą zupełnie odłogiem. Zaniedbanie to mści się już i mścić się jeszcze surowiej będzie na życiu naszem społecznem, religijnem i kościelnem."
Ks. Dr Stanisław Trzeciak, Profesor Akademii Duchownej Katolickiej w Petersburgu.
Literatura i religia u Żydów za czasów Chrystusa Pana w II częściach - Część II. (Reprint wydania z roku 1911)
Fragment Przedmowy:
Bez pogłębienia zasad i podstaw naszej wiary, stajemy wobec błachego zarzutu z rumieńcem na twarzy, a wobec przeciwności w życiu chwiejemy się jak trzcina. Nie możemy też nigdy wyrobić religijnego przekonania u szerokich mas społecznych, ani też przygotować młodzieży do walki życiowej.
Biblija jako źródło wszelkich teologicznych nauk, a podstawa wiary naszej uczy nas poznać Jezusa Chrystusa i prowadzi nas do Niego, Który jest światłością świata, drogą prawdą i życiem, Który nam dał przykład na ziemi, jako jedni czynić mamy drugim, bo przeszedł przez życie wszystkim, dobrze czyniąc. W Niego wpatrzeni wśród wiru i walk społecznych i narodowościowych możemy doznać ulgi i z utęsknieniem zawołać: „przyjdź królestwo Twoje“, niech bratnia miłość społeczeństw i narodów zawita na ziemię, niech tak jako w niebie i tutaj na ziemi wypełniają wszyscy wolę Twoją Panie, niech zstąpi do nas pokój Twój niezmienny prawdziwy i wieczny, niech Cię poznają wszyscy i zbliżą się do Ciebie, a wtedy napewno i do siebie się zbliżą i jedność tworzyć będą.
Do poznania Chrystusa Pana, Który jest dla nas niedoścignionym wzorem i przykładem ma służyć studyum biblijne, ma służyć również i niniejsza praca. Znajdzie w niej Czytelnik, szczególniej w II części, tę Boską świetlaną postać na tle współczesnego życia zapatrywań i wierzeń, znajdzie praktyki i pojęcia religijne, pozna ich pochodzenie lub ugruntowanie w Biblii, usłyszy o nich wypowiedzenia ówczesnych uczonych rabbinów, a następnie słowa Samego Chrystusa Pana.
Innemi słowy znajdzie tu Czytelnik Ewangelię wyświetlaną przy pomocy stosunków palestyńskich, Starego Testamentu, pism apokryficznych, dzieł pisarzy żydowskich i grecko-rzymskich, a wreszcie przy 'pomocy Talmudu i żydowskich praktyk religijnych możliwie jeszcze zachowywanych obecnie.
Te warunki uważam jako niezbędnie potrzebne do zrozumienia Ewangelii. To też przy pomocy tych źródeł zestawiam najpierw pochodzenie, a następnie całą pełnię jakiejś religijnej praktyki i na tem tle wreszcie kreślę słowa Ewangelii.
W takiem oświetleniu słowa te przedstawią się nam jasno i zrozumiale, nabiorą życia, jędrności i siły, a zarazem obudzą pewne zadowolenie wewnętrzne, pod wpływem którego powstaje zamiłowanie i zapał do studyów biblijnych.
Pracę tę kieruję również i do osób świeckich, u nich moment literacki i ogólno kulturalny może znaleść zajęcie.
Oby ta praca obudziła w umysłach młodych to zamiłowanie, z jakiem należy się oddać Słowu Bożemu, oby pobudziła przyszłych sług Ołtarza do mozolnych wprawdzie, ale wzniosłych i pożytecznych studyów biblijnych.
Autor
Petersburg 1910
TREŚĆ CZĘŚCI II
Tora i jej znaczenie
Myśl przewodnia Tory
Cześć i przywiązanie do Tory w świetle historycznych wypadków
Powszechne nauczanie i znajomość Pisma św. Septuaginta
Inne Księgi święte
Fałszywy punkt wyjścia
Obrzezanie
Sabat
Rok sabatowy
Święta
Święto nowiu miesiąca
Pascha. Ostatnia Wieczerza a Msza św.
Ceremoniał ostatniej Wieczerzy
Święto tygodni (Zielone święta)
Nowy Rok — Dzień pojednania
Święto namiotów
Świątynia
Świątynia Heroda
Kler
A. Arcykapłani
B. Kapłani
C. Stosunek proroków do kapłanów
D. Lewici
E. Ubrania kapłanów i arcykapłanów
Synagogi
Budowa i wewnętrzne urządzenie synagog
Nauka i jej przedstawiciele
Modlitwa
Post
Jałmużna
Przepisy czystości
Cicith, tefillin mezuzoth
Przysięga
Ślub
Nazaret
Pierworodni, pierwociny i dziesięciny
Halacha wobec nauki Chrystusa Pana
Faryzeusze
Saduceusze
Am-haarec
Esseńczycy
Heretycy „minim” a wiara w zmartwychwstanie umarłych
Mesjanizm
Tło pojęć mesjańskich
Pojęcie o Mesjaszu
Historyczny przebieg pojęć mesjańskich
1. Sybilla
2. Księga Henocha. Psalmy Salomona i Księga Jubileuszów
3. Wniebowzięcie Mojżesza
4. Flawiusz i mesjańskie przepowiednie faryzeuszów, dane bratu Heroda
5. Parafrazy Jonathana i Onkelosa
6. Philo
7. Apokalipsy Barucha i Ezdrasza
Rzut oka na oczekiwania Zbawiciela u pogan
Oczekiwanie Mesjasza według Nowego Testamentu
Samarytanie
Mesjasz i Jego zadanie. Charakterystyka pojęć mesjańskich u Żydów palestyńskich i egipskich.
Ofiary przebłagalne i pojednania się z Bogiem a spowiedź.
Jezus z Nazaretu prawdziwym Mesjaszem
Ks. prof. dr Stanisław Trzeciak - działacz społeczny, doktor teologii, profesor. Powszechnie uchodził za najlepszego wśród polskich duchownych katolickich znawcę Talmudu. Jego dorobek naukowy został w szerokim zakresie wykorzystany przez prof. Feliksa Konecznego w pracy nad “Cywilizacją żydowską”.
Ks. Stanisław Trzeciak urodził się 25 października 1873 r. w Rudnie Wielkiej koło Rzeszowa. Ukończył gimnazjum w Rzeszowie, studia teologiczne na uniwersytecie we Fryburgu Szwajcarskim, w Wiedniu, w Rzymie, w Krakowie (doktorat) i w Jerozolimie. W latach 1903–1905 prowadził w Egipcie i Palestynie prace badawcze nad tamtejszą przyrodą i chorobami, zwłaszcza trądem. W latach 1906–1907 sekretarz konsystorza biskupiego w Przemyślu. Od 1907 do 1918 r. profesor Akademii Duchownej w Petersburgu.
W czasie I–ej wojny światowej współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Pomocy Ofiarom Wojny. W czerwcu 1918 r. powrócił do kraju. Brał udział w obronie Lwowa. W 1921 r. zainicjował akcję mającą na celu pomoc dzieciom powracającym z Rosji. W latach 1923–1928 proboszcz w parafii w Dębowcu (diecezja przemyska). Od 1928 r. rektor kościoła św. Jacka w Warszawie, następnie proboszcz parafii św. Antoniego.
Zginął od niemieckiej kuli w czasie powstania warszawskiego 9 sierpnia 1944 r.
Był współredaktorem „Przeglądu Kościelnego” oraz współpracownikiem „Monumenta Judaica”. Jego publikacje opisywały badania nad problemami wierzeniowymi, kwestiami żydowskimi i kulturą narodów Bliskiego Wschodu, a rezultatem tej działalności były państwowe odznaczenia polskie, rumuńskie, węgierskie, jugosłowiańskie i niemieckie
Do najbardziej znanych publikacji Autora należą m.in.: