Paolo Lionni - Szkoła lipska i systematyczna destrukcja edukacji
Jeśli do tej pory Twój stosunek do systemów edukacji na całym świecie był sceptyczny i miałeś obawy, że coś poszło nie tak, to książka "Szkoła lipska i systematyczna destrukcja edukacji" Paolo Lionniego rozwieje Twoje wątpliwości. Zmiany w sposobie i treści nauczania mogą mieć fatalne skutki dla obecnych i przyszłych pokoleń.
Tematem tej książki są zmiany, jakie wprowadzono w systemach edukacji już na początku XX wieku. Jak dowodzi autor, prace psychologiczne Wilhelma Wundta stały się podstawą do redukcji obrazu człowieka i zniwelowania go do postaci zwierzęcia, które musi poddać się wpływom środowiska. Systemy nauczania zamieniły się w związku z tym w behawioralną tresurę, która ma pozbawić człowieka wolnej woli i nauczyć go dostosowywania się do zastanej sytuacji na świecie. Warto podkreślić, że zostało to poparte przez potężne instytucje, takie jak Fundacja Rockefellera czy Fundacja Carnegie.
Tymczasem dla wielu uczniów, rodziców czy nauczycieli kwestia ta wciąż pozostaje nieznana. Publikacja pozwala w szerszym kontekście ujrzeć mechanizmy, które od najmłodszych lat kształtują społeczeństwa podatne na manipulacje i łatwe zarządzanie. Jej celem jest zainspirowanie czytelników do umysłowej suwerenności i samodzielnego myślenia bez względu na narzucone schematy.
Szkoła lipska - początek Psychologii eksperymentalnej
W 1879 roku Wundt założył w Lipsku słynne laboratorium psychologiczne. Data ta jest uważana za początek psychologii klasycznej (eksperymentalnej). Bazując na pracach psychologicznych Wilhelma Wundta (założyciela, jego uczniowie i całe rzesze kontynuatorów, opracowały zredukowany obraz człowieka jako zwierzęcia mającego podporządkować się wpływom środowiska. Rozwijając te idee zaproponowali oni daleko idące zmiany w systemach nauczania, w których edukacja została sprowadzona do tresury behawioralnej opartej procesy bodźcowania, mając ostatecznie na celu wypracowanie procesów dostosowawczych u pozbawionego wolnej woli człowieka.
FUNDACJA ROCKEFELLERA I FUNDACJA CARNEGIE
Te progresywne metody nauczania zostały na Zachodzie wsparte przez potężne fundacje takie jak Fundacja Rockefellera czy Fundacja Carnegie, natomiast na Wschodzie przez nowo powstające państwa komunistyczne zmieniając szkoły w kliniki behawioralne. Dla ucznia, rodzica czy nawet nauczyciela wciąż postępująca degradacja systemów kształcenia pozostaje wielką niewiadomą. Procesy te pogłębiają się z pokolenia na pokolenie pchając nieświadome rzesze w niewiadomym kierunku. Książka ta rozwiewa wszelkie wątpliwości i wskazuje prawdziwe podstawy oraz cele współczesnej progresywnej edukacji.
O Autorze:
Paolo Lionni to włoski naukowiec, myśliciel oraz autor głośnej książki "Szkoła lipska i systematyczna destrukcja edukacji".
Urodził się w Szwajcarii w 1938 roku. Edukował się we Włoszech, Szwajcarii oraz w USA (Uniwersytet Brandeis). W ciągu swojego życia był dyrektorem artystycznym kilku krajowych magazynów, a jego rysunki, poezja, eseje i tłumaczenia były publikowane w Europie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Przez ostatnie 15 lat swojego życia bardzo aktywnie działał na polu edukacji, propagując alternatywę dla filozofii edukacyjnych opisanych w tej książce.