Książka informuje przede wszystkim o samym zjawisku ruchów charyzmatycznych, korzeniach protestanckich i wpływu jaki obecnie wywierają one na katolicyzm (n.p. we Francji 20% wyświęcanych księży pochodzi z ruchów charyzmatycznych).
Autor wskazuje na przyczyny powodzenia tego ruchu. Arnauld de Lassus odnosi się krytycznie do "odnowy charyzmatycznej" , która mimo swej imponującej skali działania pozostaje nadal słabo znanym zjawiskiem.
„Nowoczesny” ruch charyzmatyczny, ostatnia gałąź starego na kilka wieków rdzenia, powstała na początku tego wieku jednocześnie w Anglii (Walia) i w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. W 1904 roku górnik Evan Roberts zaczął przepowiadać w Walii i tak powstał tam „Ruch Zielonoświątkowy”. W latach 30 zostało to przeniesione przez jednego z członków do protestantów we Francji.
W 1955 roku kościoły protestanckie w USA zaczęły interesować się Ruchem Zielonoświątkowym, który istniał tam już w niektórych kręgach od lat siedemdziesiątych XIX wieku, ale jakby już przemijał. Powstała „charyzmatyczna odnowa (kościoła)”, zrodzona z Ruchu Zielonoświątkowego lub jako jego analogia. W 1967 wydarzyło się coś nieprawdopodobnego: ruch przeszedł do Kościoła katolickiego, najpierw w USA, a potem w innych krajach. W tych latach katoliccy akademicy R. Kiefer i P. Bourgeois pozwolili protestanckim liderom charyzmatycznym włożyć na siebie ręce i otrzymać „chrzest w Duchu” z rąk protestantów (...)
Odnowa charyzmatyczna dziś - Arnaud de Lassus - Spis treści:
WPROWADZENIE str.11
Zakres niniejszego studium 11
Źródła 12
CZĘŚĆ PIERWSZA: INFORMACJA OGÓLNA
I- CZYM JEST ODNOWA CHARYZMATYCZNA ? 19
Definicja 19
Ekspansja 21
Struktury 21
Grupy modlitewne 21
Wspólnoty 22
Koordynacja międzynarodowa 29
Specyficzne formy działalności 29
Zebranie modlitewne 30
Wylanie Ducha 34
Charyzmaty (dary) 41
Życie wspólnotowe praktykowane przez osoby świeckie pozostające w małżeństwie lub w celibacie 46
Międzywyznaniowa działalność religijna 50
Charakterystyczne tendencje 58
Poczucie pozostawania w bezpośredniej łączności z niebem 58
Znaczenie przywiązywane do osobistego doświadczenia boskości 61
Szukanie w religii tego, co niezwykłe 63
Jak jest widziane we Francji miejsce Odnowy wewnątrz Kościoła 64
Biskup Monleon 64
Kardynał Lustiger 65
II- GENEZA I HISTORIA ODNOWY CHARYZMATYCZNEJ 66
Ruch zielonoświątkowy (pentekostyzm) 66
Historia pentekostyzmu 67
Charakterystyka pentekostyzmu 71
Nurt zielonoświątkowy we Francji 72
Przyjmowanie się pentekostyzmu w amerykańskich Kościołach protestanckich 73
„Odnowa charyzmatyczna tchnęła nowe życie w protestantyzm” 73
Narodziny katolickiej Odnowy charyzmatycznej w Stanach Zjednoczonych 75
Grupa działająca na uniwersytecie Duquesne 75
Ksiązki zielonoświątkowe 76
Nawiązanie kontaktu z charyzmatykami protestanckimi 77
Weekend grupy Khi Ro 17-19 lutego 1967 79
„Rodowód ekumeniczny” 81
3.Powstanie we Francji katolickiej Odnowy charyzmatycznej 82
Inicjatywa pastora Thomasa Roberta 82
Chrzest w Duchu udzielony przyszłym założycielom wspólnot 86
Podwójne zakorzenienie w pentekostyzmie 90
Wpływ Marty Robin i Ognisk Miłości 93
Posiłkowanie się naukami humanistycznymi 97
4. Pojawienie się katolickiej Odnowy charyzmatycznej w innych krajach (poza USA i Francją) 101
III- ANALOGIE MIĘDZY ODNOWĄ CHARYZMATYCZNĄ A RUCHAMI ILUMINISTYCZNYMI I PROTESTANCKIMI PRZEBUDZENIAMI 104
Ruchy iluministyczne w Kościele katolickim 104
Wykolejone Odnowy 104
Przypadek ruchu Jamaa 107
„Przebudzenia” we wspólnotach protestanckich 110
Z dziejów protestanckiej Odnowy charyzmatycznej we Francji 112
Chrzest w Duchu pastora Bremonda 112
Charyzmaty 113
Rok 1939: charyzmatyczne zebrania modlitewne w Charmes- sur- Rhone 114
IV- PRZYCZYNY TAK DUŻEGO POWODZENIA ODNOWY 116
Wyjście naprzeciw dwóm pragnieniom duszy: upodobaniu do rzeczy niezwykłych i potrzebie odczuwania obecności Boga 116
Odpowiedź na pewne oczekiwanie 117
Cechy ekumeniczne 119
Poparcie ze strony znanych osobistości i prasy katolickiej 120
Zachęty biskupów 120
Wielokrotna aprobata ze strony Rzymu 122
CZĘŚĆ DRUGA: OCENA
V- POZYTYWNE STRONY ODNOWY 129
Ogólne nastawienie 129
Życie modlitewne 130
Działalność charytatywna i apostolska 132
Dobre stosunki z hierarchią kościelną 135
VI- TO, CO JEST NIEBEZPIECZNE ALBO ZŁE 137
Wady i niebezpieczne tendencje w sferze duchowości 137
Tendencja iluministyczna 137
Przerost uczuciowości w podejściu do religii i jego konsekwencja: dążenie do doświadczenia boskości 143
Łaknienie objawień, upodobanie do cudowności i niesamowitości 151
Wady i niebezpieczne tendencje w dziedzinie życia wspólnotowego 154
Nieład spowodowany niewłaściwie kształtowanym życiem wspólnotowym 154
Życie we wspólnocie małżeństw z dziećmi i bezdzietnych 158
Przejmowanie koncepcji i zachowań protestanckich 161
Zielonoświątkowy styl życia religijnego 161
Międzywyznaniowe działania religijne 162
Ekumenizm typu protestanckiego 165
Słabości i błędy doktrynalne 174
Błędne nauczanie o Kościele 175
Konsekwencje 176
Błąd, który pożywkę swą znajduje w Soborze Watykańskim II 177
Dryfowanie w kierunku form dziwnych, szalonych, groteskowych 178
„Odpoczywanie w Duchu” 178
Zjawiska przypominające sceny z cmentarza św. Medarda 179
VII- TO, CO JEST NIEBEZPIECZNE ALBO ZŁE (c.d.) 181
Pytania nasuwające się w związku z wylaniem Ducha 181
Co twierdzą na ten temat sami charyzmatycy 181
Trzy cechy charakterystyczne 185
Iluminacja inicjatyczna w sektach okultystycznych 191
Paralele między iluminacją inicjatyczną, wylaniem Ducha i sakramentami święceń 195
Jak należy ocenić fenomen wylania Ducha? 197
Pytania nasuwające się w związku z charyzmatami 203
Rozeznanie, którego zabrakło 203
Indywidualny charyzmat mówienia językami 203
Piętno pochodzenia 205
Początki amerykańskiego pentekostyzmu 205
Narodziny „katolickiego pentekostyzmu” 206
Straszliwa, uwodzicielska siła 209
VIII- ZASTRZEŻENIA STOLICY APOSTOLSKIEJ 211
IX- ODPOWIEDŹ NA PEWNĄ OBIEKCJĘ 215
KONKLUZJA
ANEKS I- WYJAŚNIENIE MAKSYMY: „ POZA KOŚCIOŁEM NIE MA ZBAWIENIA” 227
ANEKS II- DANE STATYSTYCZNE NA TEMAT KATOLICKIEJ ODNOWY CHARYZMATYCZNEJ WE FRANCJI 231