Suma Teologiczna w skrócie - Św Tomasz z Akwinu
SKRÓT ZARYSU TEOLOGII
(SUMY TEOLOGICZNEJ)
św. TOMASZ Z AKWINU OP
Skrótu dokonał i w objaśnienia zaopatrzył O. Feliks Wojciech Bednarski OP
W encyklice Jego Świątobliwości Leona XIII - O potrzebie odnowienia filozofii tomistycznej - Aeterni Patris (dostępna również w naszej księgarni Seria: Dokumenty zapomniane i niechciane)
Papież uważa za konieczne, aby filozofię oprzeć na zdrowych i mocnych podwalinach, aby z niej uczynić „szkołę przygotowawczą i pomoc dla chrześcijaństwa” (Orygenes), „przewodniczkę do Ewangelii” (Klemens Aleksandryjski). Zadaniem jej winna być obrona i ozdoba nauki katolickiej, dobro ogólne społeczności ludzkich, wzrost wszystkich innych umiejętności. Należy przeto przywrócić złotą wiedzę św. Tomasza ( Suma Teologiczna ) on wytknął szeroki gościniec dla prawdziwej chrześcijańskiej filozofii.
Nauka Św. Tomasza z Akwinu jest najlepszą drogą w studiach filozoficznych i teologicznych, a ponadto jest ona wyjątkowo użyteczna, "jako lekarstwo przeciw chorobom naszych czasów", dając zdrowe zasady myślenia.
Leon XIII, Encyklika Aeterni Patris, O filozofii chrześcijańskiej.
"Idźcie do Tomasza!"
Pius XI, Encyklika Studiorum ducem
"Należy prowadzić wykłady teologii dogmatycznej, oparte zawsze na słowie Bożym pisanym, łącznie ze świętą Tradycją, przy pomocy których alumni winni się nauczyć wnikać w tajemnice zbawienia, zwłaszcza za nauczycielem św. Tomaszem"
Kodeks Prawa Kanonicznego
kan. 252 & 3
"Kościół [otaczając gorliwą opieką zwłaszcza uniwersytety i fakultety] dba usilnie o to, (...) aby po najdokładniejszym rozważeniu nowych problemów i badań bieżącej doby można było głębiej poznać, w jaki sposób wiara i rozum prowadzą do jednej prawdy, podążając tu śladami Doktorów Kościoła, a szczególnie św. Tomasza z Akwinu".
Sobór Watykański II, Deklaracja o Wychowaniu Chrześcijańskim
Gravissimum Educationis 10
"Światłością Kościoła i całego świata nazwano słusznie św. Tomasza z Akwinu".
Paweł VI, List z okazji
700-lecia śmierci św Tomasz z Akwinu
"Kościół słusznie przedstawiał zawsze św. Tomasza jako mistrza sztuki myślenia i wzór właściwego uprawiania teologii".
Jan Paweł II, Fides et ratio