Bądźmy Świadkami Miłosierdzia – tytuł jakże wymowny. Każdy potrzebuje Miłosierdzia Bożego, zarówno ten, który błądzi i traci sens życia, jak też osoba głęboko wierząca. Ta prawda jest nam tak bliska. Świadczy o tym m.in. fakt, że w nagraniu tej płyty uczestniczyło z własnej woli ponad 70 wykonawców.
Tematyka Miłosierdzia Bożego w ostatnich dziesięcioleciach stała się w Polsce szczególnie doniosła i ważna za sprawą ś1). Faustyny Kowalskiej – mistyczki ze Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia, której Pan Jezus objawił wiele tajemnic i uczynił gorącą jego orędowniczką, a największy z Polaków – papież Jan Paweł II – ustanowił Światowe Centrum Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach.
Mając wewnętrzną potrzebę przybliżenia kultu Miłosierdzia Bożego poprzez muzykę, opracowałem litanię, dziesiątki koronki oraz pieśni. W opracowaniu muzycznym starałem się połączyć piękno formy i brzmienia z modlitwą. Mam głęboką nadzieję, że to nagranie będzie nie tylko przyjemne do słuchania, lecz także pobudzi do modlitwy i duchowego przeżycia.
Śpiewana „Litania do Miłosierdzia Bożego” jest raczej mało znana, właśnie dlatego opracowałem ją wielogłosowo i instrumentalnie. Zasługuje na to zarówno jej treść, jak też piękna i szlachetna melodia ułożona przez ks. Antoniego Reginka. „Koronka do Miłosierdzia Bożego” nie ma układu typowego dla nabożeństwa, zaś użyte melodie są tradycyjne, publikowane w śpiewnikach. Pragnę zwrócić uwagę na to, że każda dziesiątka jest wykonana inaczej pod względem muzyczny,. Modlitwy i inne części Koronki można recytować. Pieśni są moim osobistym wyborem i stanowią pewną całość.
„Otwórzcie drzwi Chrystusowi” – to zawołanie Jana Pawła II, niestety, nie dociera do wszystkich ludzi. Trwają przecież wojny, dochodzi do zdrady i szerzą się fałszywe ideologie. A Chrystus przychodzi mimo zamkniętych drzwi zatwardziałych serc.
„Święty Boże” jest samodzielnym utworem opartym na XVIII-wiecznych suplikacjach. Inne pieśni opracowałem kierując się osobistym wyborem. Są to pieśni według mnie najbardziej wartościowe i reprezentatywne dla kultu Bożego Miłosierdzia, ugruntowane w liturgii.
Na koniec pragnę wyrazić głęboką wdzięczność wszystkim twórcom i artystom, którzy dla dobra Kościoła świętego dają cząstkę swojej duszy i swojej wrażliwości, aby przybliżyć zwykłego człowieka do Boga.
Pragnę serdecznie podziękować uczestnikom nagrania: Chórowi i Orkiestrze „lubilaeum” oraz zaproszonym gościom, a także ks. Prof. Markowi Chmielewskiemu z KUL za medytacyjne słowo, jak również ks. Leszkowi Szubie z parafii bł. Piotra Jerzego Frassatiego w Lublinie za możliwość realizacji nagrania w pięknej, nowej świątyni.
Tomasz Orkiszewski
1. Medytacja I – tekst ks. prof. Marek Chmielewski
2. Otwórzcie drzwi Chrystusowi – muz. M. Frisina
3. Przychodzisz Panie – tekst E. Drożniewicz, muz. L. Twardowski
4. Medytacja II – tekst ks. prof. Marek Chmielewski
5. Jezu, ufam Tobie – tekst Dzienniczka s. Faustyny, muz. ks. A. Bielenin
Dziesiątki Koronki do Miłosierdzia Bożego Ojcze Przedwieczny – Dla Jego bolesnej męki
– tekst – Dzienniczek s. Faustyny, muz. M. Smętkiewicz
6. Pierwsza dziesiątka
7. Druga dziesiątka
8. Trzecia dziesiątka
9. Czwarta dziesiątka
10. Piąta dziesiątka
11. Medytacja III – tekst ks. prof. Marek Chmielewski
12. Święty Boże (suplikacje) – tekst XVIII wiek kompozycja własna oparta na melodii tradycyjnej
13. Zmiłuj się nade mną – tekst bp. J. Zawitkowski, muz. ks. W. Kądziela
14. Nasze plany i nadzieje – tekst i muz. ks. W. Kurowski
15. Litania do Miłosierdzia Bożego – tekst Sk., muz. ks. A. Reginek